Author Βένια Δεληκατερίνη

Author Κωνσταντίνος Κώστας

 

Το ξέρουμε ότι η σχέση γονιού-δασκάλου θα έπρεπε να είναι πάντα μια σχέση συνεργασίας –και για τον γονιό και για τον δάσκαλο, αλλά και για το παιδί ανάμεσά τους. Το ξέρουμε, ως γονείς ή ως εκπαιδευτικοί, ότι η διδακτική σχέση εξελίσσεται πάντα καλύτερα όταν η συνεργασία αυτή εδραιώνεται από την αρχή και καταφέρνει να ξεπεράσει τα εμπόδια που βρίσκει στο δρόμο της.

 

Τι γίνεται, όμως, όταν αυτό δε συμβαίνει; Ποια είναι τα σημαντικότερα από τα εμπόδια αυτά και τι μπορούμε να κάνουμε για να τα αντιμετωπίσουμε;

  1. Οι προκαταλήψεις. Καμία συνεργασία δεν μπορεί να εδραιωθεί πάνω σε μια βάση προκατάληψης, είτε από τον γονιό προς τον εκπαιδευτικό είτε το αντίστροφο. Αν ο δάσκαλος αντιμετωπίζει με επιφύλαξη τον γονιό ή αν ο γονιός βλέπει επιθετικά το δάσκαλο πριν καν «ανοίξει» μια γραμμή επικοινωνίας μαζί του, τότε χρειάζεται διπλάσιος κόπος για να αλλάξει το κλίμα και να καλλιεργηθεί η απαραίτητη εμπιστοσύνη.
  2. Τα ασαφή όρια. Στη σχέση γονιού-εκπαιδευτικού, τα όρια σε σχέση με το πού τελειώνει η ευθύνη του ενός και αρχίζει η ευθύνη του άλλου δεν είναι πάντοτε συγκεκριμένα για όλους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις. Πώς μπορεί ο δάσκαλος να εξηγήσει στον γονιό ότι δεν είναι πάντα υπεύθυνος για τις επιδόσεις ή τη συμπεριφορά του παιδιού του; Πώς μπορεί ένας γονιός να εξηγήσει στο δάσκαλο ότι χρειάζεται μεγαλύτερη υποστήριξη στο δικό του δύσκολο έργο; Μια τέτοια αποσαφήνιση των ορίων ευθύνης είναι απαραίτητη για να απελευθερωθεί μια ουσιαστική επικοινωνία.
  3. Οι δύσκολες καταστάσεις. Οι περισσότερες συγκρούσεις ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και γονείς προκύπτουν όταν ο δάσκαλος χρειάζεται να επικοινωνήσει κάποιο προβληματικό σημείο στις επιδόσεις, τη συμπεριφορά ή τη γενικότερη μαθησιακή ιδιοσυγκρασία του παιδιού. Πολλοί γονείς δεν έχουν την ωριμότητα ή την ψυχραιμία να διαχειριστούν τέτοιου είδους πληροφορίες, ενώ συχνά οι εκπαιδευτικοί δε διαθέτουν τα εργαλεία για να θέσουν την επικοινωνία σε ασφαλείς βάσεις.

 

Όσο δύσκολη κι αν είναι όμως συχνά η συνεργασία μεταξύ των δύο μερών, ειδικά μέσα στα στενά χρονικά όρια που θέτει η καθημερινότητα, υπάρχουν τρόποι να βελτιώσουμε τις δεξιότητές μας στη διαδικασία της επικοινωνίας –τόσο με τους γονείς όσο, φυσικά, και με τους μαθητές μας. Στο σεμινάριο «Επικοινωνήστε αποτελεσματικά με γονείς και μαθητές» μπορείτε να φέρετε τις δικές σας προκλήσεις στο θέμα αυτό και μαζί να βρούμε τις λύσεις, ώστε η συνάντηση με τους γονείς και τους μαθητές σας να μην είναι πια πηγή αγωνίας, αλλά ουσιαστικής χαράς.

 

 

Βένια Δεληκατερίνη – Σύμβουλος Γονέων Aware Parenting, Εμψυχώτρια Θεατρικής Έκφρασης, εκπαιδευόμενη Ψυχοδραματίστρια. Συνδημιουργός του Χώρου Προσωπικής Ανάπτυξης και Δημιουργικής Έκφρασης Follow Your Tree

 

Κωνσταντίνος Κώστας – Ψυχολόγος, Κοινωνικός λειτουργός και Ψυχοθεραπευτής Gestalt